Oblicz swój wskaźnik BMI

Podaj swój wzrost i obecną masę ciała, aby poznać swoje BMI

Ups! Coś poszło nie tak. Spróbuj ponownie.

Niedowaga

(BMI poniżej 18,5)

Ważysz mniej, niż jest to zalecane w stosunku do wzrostu, co może wskazywać na niedożywienie lub inne problemy zdrowotne.

Wpływ na zdrowie - niedowaga może skutkować:
  • osłabieniem układu odpornościowego,
  • zmniejszoną masą mięśniową,
  • zwiększonym ryzykiem osteoporozy,
  • zaburzeniami hormonalnymi,,
  • zmęczeniem i osłabieniem,
  • problemami z płodnością.

Jeśli masz niedowagę, warto skonsultować się z lekarzem, aby zidentyfikować ewentualne problemy zdrowotne i uzyskać porady dotyczące osiągnięcia prawidłowej wagi.

Pożądana masa

(BMI  18.5 - 24.99)

Świetnie! Twoja masa ciała jest prawidłowa. Utrzymaj ją, dokonując prawidłowych wyborów żywieniowych oraz dbając o regularną aktywność fizyczną.

Nadwaga

(BMI poniżej 25 - 29.99)

Ważysz więcej, niż jest to zalecane w stosunku do wzrostu, co wskazuje na nadwagę.

Wpływ na zdrowie - nadwaga jest czynnikiem ryzyka rozwoju wielu chorób:

  • otyłości,
  • cukrzycy typu 2,
  • nadciśnienia tętniczego,
  • bezdechu sennego,
  • niealkoholowego stłuszczenia wątroby,
  • chorób autoimmunologicznych,
  • niektórych nowotworów,
  • chorób zwyrodnieniowych kości i stawów.

Otyłość I stopnia

(BMI 30 - 34.99)

Twoje BMI wskazuje na otyłość I stopnia, co oznacza większe ryzyko wystąpienia wielu schorzeń metabolicznych w porównaniu z osobami z nadwagą lub prawidłową masą ciała.

Wpływ na zdrowie - otyłość I stopnia jest czynnikiem ryzyka rozwoju wielu chorób:

  • otyłości,
  • cukrzycy typu 2,
  • nadciśnienia tętniczego,
  • bezdechu sennego,
  • niealkoholowego stłuszczenia wątroby,
  • chorób autoimmunologicznych,
  • niektórych nowotworów,
  • chorób zwyrodnieniowych kości i stawów.

Otyłość II stopnia

(BMI 35 - 39.99)

Twoje BMI wskazuje na otyłość II stopnia, co świadczy o tym, że ryzyko chorób metabolicznych jest wyższe w porównaniu z otyłością I stopnia.

Wpływ na zdrowie - otyłość II stopnia jest czynnikiem ryzyka rozwoju wielu chorób:

  • otyłości,
  • cukrzycy typu 2,
  • nadciśnienia tętniczego,
  • bezdechu sennego,
  • niealkoholowego stłuszczenia wątroby,
  • chorób autoimmunologicznych,
  • niektórych nowotworów,
  • chorób zwyrodnieniowych kości i stawów.

Otyłość III stopnia

(BMI powyżej 40)

Twoje BMI wskazuje na III stopień otyłości, czyli otyłość olbrzymią. Jesteś narażony_a na poważne problemy zdrowotne.

Wpływ na zdrowie:
  • ciężki bezdech senny,
  • zwiększone ryzyko przedwczesnej śmierci,
  • cukrzyca typu 2,
  • poważne schorzenia układu krążenia,
  • zwiększone ryzyko chorób nowotworowych
  • zwiększone ryzyko stłuszczenia i marskości wątroby
  • choroby stawów
  • nadciśnienie tętnicze
  • dyslipidemie (nieprawidłowe stężenia cholesterolu)
  • zwiększone ryzyko problemów psychicznych

Czym jest BMI?

BMI (ang. Body Mass Index - wskaźnik masy ciała) to wskaźnik pozwalający określić, czy nasza masa jest odpowiednia względem wzrostu. Dzięki niemu możemy sprawdzić, czy nasza masa ciała mieści się w granicach normy lub czy mamy poważną bądź lekką niedowagę, nadwagę, a nawet otyłość.

Zakresy wartości BMI

Niedowaga

(BMI poniżej 18,5)

Ważysz mniej, niż jest to zalecane w stosunku do wzrostu, co może wskazywać na niedożywienie lub inne problemy zdrowotne.

Jeśli masz niedowagę, warto skonsultować się z lekarzem aby zidentyfikować ewentualne problemy zdrowotne i uzyskać porady dotyczące osiągnięcia prawidłowej wagi.

Wpływ na zdrowie:

  • osłabieniem układu odpornościowego,
  • zmniejszoną masą mięśniową,
  • zwiększonym ryzykiem osteoporozy,
  • zaburzeniami hormonalnymi,,
  • zmęczeniem i osłabieniem,
  • problemami z płodnością.

Prawidłowa masa ciała

(BMI  18.5 - 24.99)

Świetnie! Twoja masa ciała jest prawidłowa. Utrzymaj ją, dokonując prawidłowych wyborów żywieniowych oraz dbając o regularną aktywność fizyczną.

Nadwaga

(BMI poniżej 25 - 29.99)

Ważysz więcej, niż jest to zalecane w stosunku do wzrostu, co wskazuje na nadwagę.

Wpływ na zdrowie - nadwaga jest czynnikiem ryzyka rozwoju wielu chorób:

  • otyłości,
  • cukrzycy typu 2,
  • nadciśnienia tętniczego,
  • bezdechu sennego,
  • niealkoholowego stłuszczenia wątroby,
  • chorób autoimmunologicznych,
  • chorób zwyrodnieniowych kości i stawów.

Otyłość I stopnia

(BMI 30 - 34.99)

Twoje BMI wskazuje na otyłość I stopnia, co oznacza większe ryzyko wystąpienia wielu schorzeń metabolicznych w porównaniu z osobami z nadwagą lub prawidłową masą ciała.

Wpływ na zdrowie - otyłość I stopnia jest czynnikiem ryzyka rozwoju wielu chorób:

  • otyłości,
  • cukrzycy typu 2,
  • nadciśnienia tętniczego,
  • bezdechu sennego,
  • niealkoholowego stłuszczenia wątroby,
  • chorób autoimmunologicznych,
  • niektórych nowotworów,
  • chorób zwyrodnieniowych kości i stawów.

Otyłość II stopnia

(BMI 35 - 39.99)

Twoje BMI wskazuje na otyłość II stopnia, co świadczy o tym, że ryzyko chorób metabolicznych jest wyższe w porównaniu z otyłością I stopnia.

Wpływ na zdrowie - otyłość II stopnia jest czynnikiem ryzyka rozwoju wielu chorób:

  • otyłości,
  • cukrzycy typu 2,
  • nadciśnienia tętniczego,
  • bezdechu sennego,
  • niealkoholowego stłuszczenia wątroby,
  • chorób autoimmunologicznych,
  • niektórych nowotworów,
  • chorób zwyrodnieniowych kości i stawów.

Otyłość III stopnia

(BMI powyżej 40)

Twoje BMI wskazuje na III stopień otyłości, czyli otyłość olbrzymią. Jesteś narażony/a na poważne problemy zdrowotne.

Wpływ na zdrowie:

  • ciężki bezdech senny,
  • zwiększone ryzyko przedwczesnej śmierci,
  • cukrzyca typu 2,
  • poważne schorzenia układu krążenia,
  • zwiększone ryzyko chorób nowotworowych.

Jaka powinna być prawidłowa masa ciała?

Referencyjna wartość BMI dla prawidłowej masy ciała według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) wynosi od 18,5 do 24,99. BMI ≥ 25 klasyfikuje się jako nadwagę, a ≥ 30 jako otyłość. BMI poniżej 18,5 oznacza niedowagę.

Jednak wskaźnik BMI nie informuje nas o składzie działa - ile masz masy mięśniowej, a ile tkanki tłuszczowej. Mięśnie są bardziej gęste niż tkanka tłuszczowa, tak więc dwie osoby o identycznym BMI mogą mieć zupełnie różną kompozycję ciała. Na przykład, osoba z dużą ilością mięśni może być błędnie zaklasyfikowana jako osoba z otyłością, mimo że ma niski procent tkanki tłuszczowej.

BMI nie ma zastosowania u:

  • Dzieci do 18. roku życia: W przypadku dzieci wyniki BMI należy odnosić do siatek centylowych. W okresie dojrzewania zmiany w mineralizacji i gęstości kości znacząco wpływają na masę ciała.
  • Kobiet w ciąży: Wzrost masy ciała w trakcie ciąży jest normalnym i indywidualnym zjawiskiem. Podczas ciąży kontroluje się przyrost masy ciała w zależności od trymestru, dlatego zaleca się unikanie używania BMI, które może prowadzić do błędnych wniosków.
  • Sportowców: Ze względu na większą gęstość mięśni niż tkanki tłuszczowej, wyższe wartości BMI u sportowców są często nieprawidłowo interpretowane jako nadwaga lub otyłość.
  • Osób starszych: Standardowa klasyfikacja BMI nie uwzględnia zmian zachodzących w organizmie w procesie starzenia. U osób powyżej 65. roku życia zazwyczaj wzrasta ilość tkanki tłuszczowej, a maleje masa mięśni i kości. Dlatego dla osób starszych przyjęto inne normy, gdzie prawidłowe BMI mieści się w przedziale od 22 do 27 kg/m².

Zbyt wysokie BMI - co to dla Ciebie oznacza?

Tak jak już zostało wyżej wspomniane, BMI wskazujące na nadmierną masę ciała samo w sobie nie oznacza zagrożenia dla Twojego zdrowia.

Dużo zależy od składu ciała - ilości tkanki mięśniowej w stosunku do tłuszczowej. Ważne jest również umiejscowienie tkanki tłuszczowej. Umiejscowienie jej w okolicach brzucha - wokół narządów wewnętrznych (tzw. otyłość brzuszna) zwiększa ryzyko problemów zdrowotnych i chorób, m.in. chorób metabolicznych, takich jak: choroby serca, cukrzyca typu 2, nadciśnienie, bezdech senny. Najlepszym sposobem na sprawdzenie, czy chorujesz na otyłość brzuszną jest pomiar obwodu talii.

Utrzymywanie wagi w granicach normy jest korzystne dla zdrowia, ale jeszcze ważniejsze jest utrzymanie zdrowych nawyków żywieniowych i tych związanych ze stylem życia. Nawet prawidłowa masa ciała, przy błędnych nawykach żywieniowych, nie jest gwarantem utrzymania dobrego zdrowia.

Zastosowanie BMI

Jedną z głównych zalet wskaźnika BMI jest jego niski koszt i łatwość użytkowania. BMI jest również szeroko stosowany w badaniach populacyjnych i epidemiologicznych. Choć nie jest idealnym narzędziem, często dobrze koreluje z ryzykiem chorób związanych z nadmierną masą ciała, takich jak choroby serca, cukrzyca typu 2 czy niektóre nowotwory.

Badania pokazują, że osoby z BMI między 18,5 a 25 cieszą się lepszym zdrowiem i mają najniższe ryzyko chorób dietozależnych, takich jak cukrzyca typu 2 czy miażdżyca. Dlatego BMI może być użyteczny jako wstępny wskaźnik przesiewowy do identyfikowania osób, które mogą potrzebować dalszej oceny i interwencji zdrowotnej.

Co o Holi sądzą pacjenci?

300+

pacjentów - dołączyło do Holi na przestrzeni ostatnich 5 miesięcy

4,9/5

średnia ocena Holi od naszych pacjentów

na podstawie 51 opinii na:

85%

osób, które ukończyły pakiet testowy dołączyło do naszego programu

Zobacz opinie dotyczące programów Holi

Marek

Przed Holi, moje próby utraty wagi często kończyły się niepowodzeniem, a trwałe rezultaty wydawały się nierealne. Teraz wiem, że należy skupić się na zmianie stylu życia. To, co mnie zaskoczyło, to ogromna rola wsparcia psychologicznego oraz indywidualnego podejścia dietetyka, lekarza i farmakologii, które uczyniły moje wysiłki bardziej skutecznymi i trwałymi.

Marta

Moje dotychczasowe próby schudnięcia opierały się na wielu restrykcjach, które przynosiły odwrotny skutek.  W Holi zaskoczyła jednak prostota podejścia, oparta na codziennym kontakcie z dietetykiem i pracy nad nawykami. Stało się to dla mnie labiryntem, który prowadził do celu, a nie maratonem pozbawionym sensu.

Kasia

Dzięki programowi Holi, dostrzegam światełko w tunelu po latach zmagania się z otyłością. Indywidualne podejście, brak oceniania i poszukiwanie efektywnych metod schudnięcia są dla mnie kluczowe. Po raz pierwszy nie czuję się zaszufladkowana, a traktowana jako indywidualny przypadek. Nareszcie widzę perspektywę trwałej utraty wagi, co wcześniej było nieosiągalne.

Masz pytania?
Chętnie odpowiemy!

Co wyróżnia podejście Holi?

Jesteśmy pierwszą kliniką on-line, która zapewnia kompleksowe podejście do leczenia nadwagi i otyłości. Przede wszystkim ważne jest dla nas bezpieczeństwo naszych pacjentów. Wobec tego leczenie farmakologiczne odbywa się pod opieką lekarza, który weryfikuje podczas wideokonsultacji możliwość włączenia leczenia. Dodatkowo wiemy, że w trakcie leczenia farmakologicznego konieczna jest zmiana nawyków żywieniowych, każdy z naszych pacjentów ściśle współpracuje z dietetykiem. Wyróżnia nas to, że w programie masz stały dostęp do specjalistów, którzy zajmują się Twoim leczeniem, a dietetyk jest z Tobą w stałym kontakcie na czacie, niezależnie od tego czy masz do nas pytanie, czy aktualnie potrzebujesz wsparcia. W Holi mamy świadomość, że leczenie otyłości wiąże się z chwilami, gdy to wsparcie jest kluczowe. Dzięki stałemu kontaktowi z dietetykiem Twoje leczenie jest nie tylko bezpieczne, ale również skuteczne.

Jak wygląda praca z lekarzem w Holi? 

W programie Holi otrzymujesz opiekę lekarską. Konsultacja odbywa się raz na 3 miesiące. Podczas pierwszej konsultacji lekarz przeprowadzi wywiad i zweryfikuje możliwość włączenia farmakologicznego leczenia otyłości. Kolejne wizyty mają na celu kontrolę leczenia. Natomiast co bardzo ważne, w Holi przez cały czas programu możesz skontaktować się ze swoim lekarzem za pośrednictwem dietetyka. Jeżeli Twój lekarz uzna, że potrzebna jest dodatkowa wizyta w celu rozwiązania Twojego problemu, zostanie ona umówiona w ramach pakietu.

Jak wygląda współpraca z dietetykiem w Holi?

Współpraca z dietetykiem opiera się na metodologii małych kroków. Dzięki niej wprowadzisz do swojego stylu życia zmiany, które staną się Twoim nawykiem, czyli zostaną z Tobą na zawsze. Cele, które proponuje dietetyk są zawsze szeroko z Tobą omawiane, tak aby były dopasowane do Ciebie i możliwe do osiągnięcia. Metodologia ta bazuje na wiedzy o motywacji i jej utrzymaniu w dłuższym czasie. Czasie, który jest potrzebny do skutecznego leczenia nadwagi i otyłości. Oprócz regularnych, comiesięcznych videokonsultacji z dietetykiem, masz stały kontakt ze swoim dietetykiem poprzez SMS. Dietetyk dba, aby Twoja motywacja do działania utrzymywała się na wysokim poziomie, a Ty w każdym momencie możesz napisać do swojego dietetyka, jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości, pytania lub potrzebujesz wsparcia. Aby dowiedzieć się więcej o naszym podejściu przeczytaj wpis na blogu Jak budować i utrzymać nawyki żywieniowe, a jeżeli zastanawiasz się dlaczego nie z każdym pacjentem pracujemy na jadłospisach przeczytaj wpis Czy jadłospisy są skuteczne?.

Przetestuj Holi 
bez zobowiązań!

Regularne wideokonsultacje lekarskie i dietetyczne
Stały opieka dietetyka (chat / SMS) 
Indywidualny plan zmiany nawyków
Możliwe leczenie farmakologiczne (GLP-1)
Badania krwi i recepty w pakiecie
Kup teraz