Co to jest o zdrowie metaboliczne i jak o nie zadbać?

Paweł Seweryn
CEO

Zły stan zdrowia metabolicznego wiąże się z występowaniem chorób takich jak otyłość, cukrzyca typu 2, choroby serca, udar mózgu, choroby nerek czy niealkoholowe stłuszczenie wątroby. Jak sprawdzić, czy jesteśmy “metabolicznie zdrowi”? Jak o siebie zadbać w tym względzie wyjaśniają eksperci Holi Health, kliniki zdrowia metabolicznego.

Zdrowie metaboliczne to stosunkowo nowy termin, który określa nowatorskie i coraz popularniejsze podejście do oceny stanu zdrowia pacjentów. Jest rozumiane jako stan, w którym organizm skutecznie potrafi zarządzać produkcją, magazynowaniem oraz zużyciem energii.

Jak określić zdrowie metaboliczne?

Stan zdrowia metabolicznego możemy określić przy pomocy pięciu kluczowych wskaźników: poziom cukru we krwi, obwodu talii, ciśnienia krwi, poziomu cholesterolu i trójglicerydów.

– Zły stan zdrowia metabolicznego wiąże się z występowaniem chorób takich jak cukrzyca typu 2, choroby serca, udar mózgu, choroby nerek, niealkoholowe stłuszczenie wątroby, czy chociażby otyłość. Z drugiej strony, kiedy wskaźniki określające zdrowie metaboliczne są na odpowiednim poziomie, ma to pozytywny wpływ na przemiany metaboliczne, samopoczucie, sen, pamięć, czy nawet długość życia – komentuje Zuzanna Przekop, wiceprzewodnicząca sekcji dietetyki Polskiego Towarzystwa Żywienia Klinicznego oraz dyrektorka w dziale badań i rozwoju Holi Health, w pełni cyfrowej kliniki zdrowia metabolicznego

Otyłość jako zaburzenie zdrowia metabolicznego

Według ostatniego polskiego badania poświęconego nadwadze i otyłości, na choroby te cierpiało 69 proc. Polaków i nieco ponad 50 proc. Polek. Przyczyn otyłości może być wiele, więc jej skuteczne leczenie wymaga dobrej diagnostyki oraz kompleksowego podejścia.

– W leczeniu choroby otyłościowej najważniejsze jest znalezienie jej przyczyny. Nie jest to łatwe zadanie, ale niezbędne dla skuteczności leczenia. Wymaga współpracy specjalistów i samego pacjenta – mówi Zuzanna Przekop. – Leczenie otyłości to maraton, a nie sprint niezależnie od stosowanych metod leczenia.

To właśnie stan zdrowia metabolicznego jest coraz częściej w centrum uwagi ekspertów leczących otyłość.

– W opracowanym przez nas programie zdrowotnym skupiamy się na leczeniu nadwagi i otyłości głównie poprzez zmianę stylu życia, w tym nawyków żywieniowych. Nad pacjentami czuwa zespół dietetyków, lekarzy i psychologów, którzy zapewniają indywidualne podejście i dopasowaną terapię – mówi Przekop, ekspertka kliniki Holi Health, która jako pierwsza w Polsce oferuje kompleksowe podejście do leczenia otyłości i nadwagi, stawiając sobie za cel przywrócenie zdrowia metabolicznego.

W nowatorskim leczeniu otyłości kluczowe jest bowiem właśnie określenie zdrowia metabolicznego. Następnie wdrażany jest kompleksowy plan leczenia bazujący m.in. na odpowiednim żywieniu, włączeniu aktywności fizycznej i ewentualnym leczeniu farmakologicznym pod stałą opieką kompetentnego lekarza.

Odchodzi się także od sprzedawania gotowych jadłospisów czy pakietów treningowych, które ograniczają możliwość stałej zmiany nawyków pacjenta; ich miejsce zajmują zindywidualizowane plany zmieniające nawyki żywieniowe oraz określające długofalowe cele i efekty.

– O włączeniu farmakologicznego leczenia otyłości decyduje lekarz, po wykluczeniu przeciwwskazań. Rosnąca popularność analogów GLP-1 powoduje, że wiele osób decyduje się na samodzielne rozpoczęcie leczenia, bez wcześniejszej diagnostyki i konsultacji lekarskiej. Takie podejście jest niezwykle niebezpieczne. Leczenie analogami GLP-1 powinno zawsze odbywać się przy równoczesnej zmianie stylu życia, w tym nawyków żywieniowych. To daje możliwość utrzymania osiągniętych efektów leczenia, a to na tym efekcie zależy nam najbardziej – mówi Ludmiła Podgórska, Zarządzająca Zespołem Dietetyków w klinice Holi Health.

Razem zadbajmy o Twoje zdrowie.

Dołącz do programu, a my pomożemy Ci zgubić 15% wagi w przeciągu 6 miesięcy pod stałą kontrolą dietetyka i lekarza.

Czy to dla mnie?